Kan jeg klippe ligusterhæk i marts?

Jeg har været ved at beskære min ligusterhæk i toppen. Hækken blev plantet i sommeren 2000 og har ikke været klippet endnu. Kan jeg på denne her tid af året foruden at beskære toppen også klippe hækken på siderne. Hækken har groet en hel del og ser meget busket ud.

Med venlig hilsen
Filip Faaborg, marts 2002

Svar

Der er intet i vejen for at klippe ligusterhækken på siderne, og jeg kan godt forstå, at det er ved at være nødvendigt. Derimod er det da en skam at klippe hækplanter i toppen, før de har nået fuld højde. Det udsætter kun tidspunktet, hvor hækken når op, hvor den skal være, og det gavner ikke længere nede. Så lad det være godt med en studsning langs siderne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Kan jeg klippe ligusterhæk i marts?