Hvorfor krøller min ligusterhæks blade?

Vi har i den senere tid haft nogle problemer med vores ligusterhæk. Bladene er begyndt at krølle sammen i kanterne, så de danner to små pølser ved siden af hinanden. Hvis man ruller dem ud, er der hverken dyr eller æg. Hvad kan det være?

Med venlig hilsen
Karen Andersen, juni 2002

Svar

Mærkeligt! Det kunne lyde som tørke eller – måske mere sandsynligt – skade forårsaget af sprøjtemidler. Liguster og dens slægtning syren er meget følsomme over for sprøjtemidler. Men kan det passe? Har du selv brugt sprøjtemidler i nærheden af planterne, eller har din nabo? Kan der være tale om vinddrift fra en landmands sprøjtning?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvorfor krøller min ligusterhæks blade?