Hvordan skal en hæk af surbær klippes?

Vi har nogle spørgsmål som I måske kan hjælpe os med. Vi har købt et hus og ved ikke hvilken slags hæk vi har rundt om haven.

Spørgsmål:

  • Hvad hedder vores hæk
  • Hvornår skal den klippes/studses
  • Hvor høj kan den blive
  • Hækken er på nuværende tidspunkt lav, men den skal vel kun klippes i siderne så den kan blive høj.
  • Hvad gør de sorte bær på hækken godt for.?
  • Andet info som du/i mener kunne være relevant
Surbærhæk

Hæk af surbær hos Tino Klitgaard Kristiansen. Foto: Tino Klitgaard Kristiansen

Med venlig hilsen
Tino Klitgaard Kristiansen, september 2004

Svar

Det er en hæk af surbær, Aronia melanocarpa. Nogle gange kaldes den også for sortrøn, da den ligger meget tæt på røn.

Det er en glimrende hæk, og bedst som uklippet hæk. Det bliver sjældent en hæk, som er mere end 120 cm høj, så lad endelig vær med at klippe for meget i den, da den ofte bliver grim ved for kraftig klipning.

Frugterne er spiselige som helt modne, men de smager bedst i marmelade, f.eks. sammen med æble. Den bliver også brugt til at sætte farve på fødevarer, og så kan man fremstille vin af frugterne.

Surbær

Surbær. Foto: Tino Klitgaard Kristiansen

Planten er smuk om foråret, når den står med mange hvide blomster med lilla støvdragere, og om efteråret er den enestående med sine røde og gule høstfarver. Plantens stammer fra Nordamerika, hvor den vokser i skovbryn, bl.a. sammen med storfrugtet blåbær.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvordan skal en hæk af surbær klippes?