Kan jeg grave rødderne over på ligusterhækken?

Jeg har i en del år haft hindbær langs med min ligusterhæk. Nu vil jeg gerne grave disse hindbær op, fordi jeg skal have urtehave der, men jeg konstaterer at ligusterhækkens rødder rækker langt ind i hindbærstykket højt oppe i jordoverfladen. (op til 1m). Kan jeg roligt grave disse rødder over, uden der sker noget? Hækken er ca. 10 år gammel og 1,5 m høj.

Med venlig hilsen
Jørn Mikkelsen, september 2004

Svar

Du kan ikke få udbytte af urtebed helt ind til en hæk, da de simpelthen får for lidt lys og vand. Og slet ikke en 1,5 m høj hæk. Graver du rødderne over helt tæt ind til hækken, svækker du hækken alvorligt – den vil i øvrigt sende nye rødder ud i stykket igen og konkurrere med urterne om vand og næring.

Det mest fornuftige er at have en 1 m bred gang langs hækken. Hækken vokser jo også ca. 20 cm i bredden, inden den klippes i juni. Med 1 m gang får hækken lov til at have sine nødvendige rødder og du kan komme til at klippe hæk uden problemer, og du har en god gang langs urtehavens nye bed.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Kan jeg grave rødderne over på ligusterhækken?