Hvad gør jeg ved min gennemsigtige spiræahæk?

Hvad gør jeg ved min gennemsigtige spiræahæk? Den er 8 år gammel og er nu blevet meget tynd fra jorden og 1 meter op. Jeg har lige klippet den – både i siderne og i toppen – men nu er den faktisk totalt gennemsigtig. Det ser ikke kønt ud. Kan jeg købe ekstra planter og sætte imellem den eksisterende hæk?

Med venlig hilsen
Birgit Kornum, juni 2002

Svar

Du skriver ikke, hvilken slags spiræa, det drejer sig om, men jeg gætter på, at det er buket-spiræa (altså Spiraea × vanhouttei). Det kan godt lade sig gøre at købe nye planter, men for det første er det meget sandsynligt, at buskene har udviklet jordtræthed, og så gror de nye slet ikke. Og for det andet er der en meget bedre og mere sikker metode: skær hækplanterne ned til 10 cm højde over jorden næste vinter. De vil sætte masser af nye, friske skud fra stubbene og hækken bliver helt tæt igen. Derimod er det en dårlig ide at lave hækklipning på netop spiræa og andre buske med en overhængende vækst. De vil svare igen ved at vokse øverst oppe og samtidigt blive tynde for neden. Sådan er deres arvelige kodning, simpelthen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvad gør jeg ved min gennemsigtige spiræahæk?