Har jeg ødelagt min bøgehæk?

Jeg købte sidste efterår en forsømt kolonihave. Bøgehækken var vokset ca. 2,5 m ind over plænen og stammerne er 10–15 cm i diameter. Der var ikke andet at gøre end at save hækken ind. Jeg fik at vide, at det ikke var noget problem, og at hækken ville skyde igen.

Nu læser jeg her på siderne, at netop bøgehæk har svært ved at komme igen, og jeg er bange for, at jeg har skåret alt for meget af. Lige nu står stammerne fuldstændigt golde, på nær nogle enkelte duske af skud.

Jeg har heldigvis kun skåret den på den ene side og slet ikke i toppen. Skal jeg lade være med at skære den i toppen til sommer?

Håber I kan hjælpe

Med venlig hilsen
Bonnie Holme, februar 2005

Svar

Skæbnen vil, at du har gjort det rigtige, nemlig at skære hækken ind fra den ene side. Lad endelig være med at gøre andet og mere, indtil du er sikker på at denne side er i vækst igen.

Hvad du derimod kan (og bør) gøre, det er at fjerne alle de stabbe, som beskæringen har efterladt. Døde stabbe bliver til »madpakker« for de svampe, som senere kan blive aggressive og angribe selve hovedstammen i planten. Så skær alle grenender væk helt inde ved de punkter, hvor de har deres udspring.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Har jeg ødelagt min bøgehæk?