Hvorfor er min ligusterhæk bar forneden?

Vores ligusterhæk er bar forneden og har tabt bladene, hvor en busk har skygget for den. Jeg har to spørgsmål: Er det rigtigt, at ligusterhækken er bar forneden, fordi den ikke har været klippet ordentligt ind foroven? Kommer der nye kviste med blade af sig selv, eller hvad skal vi gøre?

Med venlig hilsen
Kenneth Christophersen, juni 2002

Svar

Når hækken er bredest foroven, får den nederste del ikke tilstrækkeligt med sollys og dermed energi til at beholde bladene. Kuren er derfor at klippe hækken i den rigtige form, dvs. bredest forneden og med let skrånende sider opefter. Når den begrænsende faktor, lyset, bliver udbedret, skulle der efter en tid komme nyt løv både på den nederste del af hækken og der, hvor busken har skygget.

Med venlig hilsen
Anette Nørbo Asplund

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvorfor er min ligusterhæk bar forneden?