Hvornår er det bedst at klippe en bøgehæk?

Hvornår på året er det mest optimalt at klippe en bøgehæk?

Med venlig hilsen
Søren Secher Olesen, august 2002

Svar

Til spørgsmålet om det »mest optimale« kan der gives to svar. Det afhænger nemlig helt af, hvad man vil opnå med sin klipning, om den skal foregå på det ene eller det andet tidspunkt.

Hvis hensigten er at opnå en smuk og stram form på hækken, bør den klippes lige omkring Skt. Hans og så igen engang i august. Hvis det derimod drejer sig om at lave en mere langsigtet tilbageskæring af hækken, så er det bedste tidspunkt midt i dvaleperioden, altså engang i januar.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvornår er det bedst at klippe en bøgehæk?