Hvordan får vi rettet en nyplantet hæk op, som vælter til siden?

Vi har netop plantet en flot ligusterhæk (60–80cm) af godt forgrenede planter. Desværre vipper planterne som vinden blæser; efter nattens blæst/storm står alle planterne 45 grader »væltet«, stammerne har bare skubbet en rende i jorden i vindretningen.

Det er jo lidt sent nu fx at sætte trådhegn i midten, som nogen gør. Hvad kan man ellers gøre? Hvis den væltes af lidt blæst, kan den vel slet ikke klar den kommende vinter?

Planterne er plantet i relativ blød jord pga. ret fugtigt vejr.

Med venlig hilsen
Per Jefsen, oktober 2005

Svar

Helt tilfredsstillende bliver det ikke, men her er tre forslg til en løsning:

  1. I kan trække planterne op og plante dem igen, men nu ca. 10 cm længere nede i jorden. Liguster er gode til at sætte rødder ud fra begravede grene, så de skal nok overleve, og de kommer med sikkerhed til at stå fast.
  2. I kan lægge 10–15 cm sand ind omkring planterne, efter at I har rettet dem op.
  3. I kan klippe planterne ned til ca. 5 cm over jorden. Så vælter de ikke, men der er jo til gengæld heller ikke meget hæk at se på, indtil de skyder igen til foråret.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvordan får vi rettet en nyplantet hæk op, som vælter til siden?