Hvordan beskærer jeg bedst en stor 60 år gammel tjørnehæk?

De sidst par år har jeg skåret den en smule ind hvert år, men det synes den vist ikke om. Er det bedre at skære en side ad gangen næsten helt ind til stammen? Tør jeg gøre det på så gammel en hæk? Og hvornår skal det gøres? I foreslog hvileperioden for samme metode for avnbøg-hæk. En sådan har jeg også, og den skar jeg ind på den ene side sidste år i november, det gik godt, den skyder nu indefra. Jeg har læst, at tjørn kan beskæres hele året. Tør jeg starte allerede nu?

Med venlig hilsen
Clara Andersen, august 2002

Svar

Det går fint at bruge samme metode som den, der blev nævnt angående avnbøg. Når det drejer sig om at fremkalde nyvækst fra de sovende øjne inderst på grenene, er vinterbeskæring bedst egnet, så gør det i januar.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvordan beskærer jeg bedst en stor 60 år gammel tjørnehæk?