Hvorfor går dele af min spireahæk ud?

Vi har en ca. 25 år gammel spireahæk. Vi ved ikke hvilken art, det er. Sidste år var der ca. 50 cm hæk, der begyndte at blive tynd og ubladet. Nu er der ca. 1,5 m, der ser ud til at være gået ud. Bladene lige ved siden af ser grå ud. Kan dette være en sygdom, eller er det et alderstegn? Jeg har læst, at man skal lade være med at klippe den som en hæk, men er der en måde, hvor jeg kan få en tæt og skarp hæk?

spireahæk

Det udgåede stykke spireahæk. Foto: Michal Enevoldsen

spireahæk

Overgangen mellem det udgåede og ikke udgåede. Foto: Michal Enevoldsen

Håber at i kan hjælpe mig, da jeg er grøn i haven. Har kun haft have i 3 år.

Med venlig hilsen
Michal Enevoldsen, juni 2006

Svar

Det kan fint være, at flere planter på et tidspunkt er blevet svækket af tørke etc. og derefter er angrebet af en plantesygdom, fordi de har været udsatte. Dårlige jordbundsforhold kan desuden slå igennem under sådanne stressende klimaforhold. Det være byggeaffald, traktose, store sten mv., der hæmmer rodvæksten. Da symptomerne også optrådte sidste år samme sted, er der noget galt.

Sygt væv og døde planter fjernes for at undgå evt smitte. Hvis der genplantes nu, skal jorden udskiftes, så de nye planter ikke vokser i den gamle jord.

Tag evt en kvist med i din planteskole for at finde de rette erstatningsplanter.

Foryngelse af en spireahæk foretages normalt ved hård beskæring, sen vinter eller tidligt forår: Det foregår ved, at man skærer hele hækken tilbage til 20 cm og planter evt. nyt materiale ind i frisk jord. Sker beskæringen senere på året, reduceres vækstkraften og dermed genvæksten. Især under en lang tørkeperiode kan et sådant voldsomt indgreb få alvorlige konsekvenser, lidt afhængig af jordbundsforholdene. Så pas på ikke at være for hurtig med sav og saks.

Hold øje med de øvrige planter i rækken sæsonen igennem, så evt sygdom, der muligvis vil brede sig, opdages og sygt væv fjernes.

Spirea kan fint klippes tilbage med års mellemrum, for at holde hækken tæt og i god vækst. Det sker ligeledes i det tidlige forår. Svag beskæring (studsning) sker efter afblomstring.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvorfor går dele af min spireahæk ud?