Hvad gør vi ved en bøgehæk, der er plantet for dybt?

Vi har fået plantet 50 m bøgehæk (færdighæk). Den, der har plantet hækken for os, har sat hækken for dybt, så den står i et hul. Jorden omkring hækken er cirka 10–15 cm lavere end haven i øvrigt. Det ser ikke pænt ud, og der samler sig vand i hullet.

Kan bøg tåle, at vi fylder ekstra jord på, eller er vi nødt til at plante hækken om?

Med venlig hilsen
Jesper Korsgaard, november 2006

Svar

Hækken må desværre plantes om. Hvis den bliver stående, som beskrevet, vil alle planter drukne og gå ud. Hækplanter skal have rodhalsen (dvs. overgangen mellem rod og top) lige i jordoverfladen – lige som alle andre planter.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvad gør vi ved en bøgehæk, der er plantet for dybt?