Hvor tæt skal hyld, hassel, mirabel og slåen plantes for at lave en hæk?

Jeg har læst i en havebog om en hæk af hyld, hassel, mirabel og slåen. Sådan én kunne jeg godt tænke mig, måske uden hyld. Men hvor tæt skal planterne skal plantes? Det er nok forskelligt for de forskellige sorter, men kan I give mig nogle gode råd om plantningen.

Desuden modtager jeg også gerne idéer til andre planter der kunne indgå i hækken, gerne nogle der giver en form for afgrøde. Jeg er klar over at udbyttet ikke bliver så godt fra en hæk som fra fritstående træer.

Med venlig hilsen
Lene Tullin Nielsen, oktober 2002

Svar

Det kan fint lade sig gøre at lave en hæk af de nævnte planter. Udvalget kan eventuelt suppleres med f.eks. sargents æble, skov-abild, vild-pære, fugle-kirsebær, kirsebær-kornel og bærmispel.

Derimod er det ikke så sikkert, at der bliver særligt meget af hverken blomster eller frugter, hvis det er meningen at holde hækken klippet. Og man bør også advare mod risikoen for, at flere af planterne kan danne meget generende rodskud. Det gælder f.eks. mirabelle, slåen og fugle-kirsebær. Hvis hækken skal være tæt og holdes klippet, bør man ikke plante under 3 stk. pr. løbende meter, og i virkeligheden er 4 nok det bedste.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvor tæt skal hyld, hassel, mirabel og slåen plantes for at lave en hæk?