Kan fyrretræ-nåle bruges som bunddække?

Jeg har et meget stort fyrretræ på den anden side af min kolonihave, som afgiver store mængder nåle. Kan disse nåle bruges som bunddække bl.a. ved mine roser og rhododendron, samt staudebederne?

Med venlig hilsen
Søren Jensen, oktober 2002

Svar

Ikke blot kan nåle fra fyrretræer bruges, men de er ligefrem det bedste, man kan skaffe til at lægge på sine surbundsbede. Man kalder det at »topdresse« jorden, når man lægger et frisk lag af blade, nåle eller kompost oven på hvert år. Måske skulle du ofre en lille smule ekstra og blande nålene op med filtergrus (= vasket grus) i forholdet 1:1. Det vil bidrage til, at jorden bliver ved med at være porøs og veldrænet i bedet.

Ædelgran-, gran- og især lærkenåle er for sure, harpiksholdige og mineralfattige til, at man kan bruge dem som topdressing. Derimod kan de jo stadigvæk fint indgå i en blandet kompost.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Kan fyrretræ-nåle bruges som bunddække?