Hvornår på dagen er det bedst at vande?

Hvilket tidspunkt på dagen skal haven vandes? Her snakker jeg om en stor have, med blomster, jordbær og træer.

Med venlig hilsen
Sabrine Rasmussen, juni 2008

Svar

Der er flere forhold, som spiller ind, når man vælger vandingstidspunkt. Hvis man ser rent vandøkonomisk på det, bør du vande de sidste lyse timer, om natten og tidligt om morgenen, så der er mindst fordampning. Det er selvfølgelig især vigtigt, hvis det er en vippevander, som spreder vandet i store buer eller cirkler op i luften, og mindre ved bruge af en drypslange.

Men våde planter om natten giver også større risiko for angreb af skimmel, og her er det ikke mindst jordbær, hindbær og salat, jeg tænker på. De bør vandes om morgenen eller tidligt på dagen, så de hurtigt tørrer og derfor ikke når at blive angrebet af bl.a. gråskimmel. Træer og buske kan du derimod fint vande om aftenen og evt. natten. Blomsterne vil normalt heller ikke tage skade af fugt om natten.

Uanset vandingsmetode og tidspunkt, så er det vigtigt, at du løsner jorden efter vandingen i overfladen, så snart den er tør nok til det. Et løst jordlag i overfladen dæmper fordampningen fra jordoverfladen, og dermed får planterne længere gavn af vandingen. Endnu bedre er det efter vandingen også at dække bar jord med et lag organisk jorddækkemateriale, da det giver endnu mindre fordampning til luften og fugtig jord helt op i planternes rodzone.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Hvornår på dagen er det bedst at vande?