Vil planter trives i sandjord med 75 cm ned til vandet?

Jeg skal til at anlægge stor køkkenhave i mit nyerhvervede sommerhus i Asserbo. Grunden er mest overvejende sand, med et tyndt øverste lag af humus som stammer fra de mange træer der har været på grunden.

Fordelen er at der ca. 75 cm nede er vand, da Arresøen ligger tæt på. Planterne vil således, specielt hvis jeg giver dem en hjælpende hånd kunne trække vandet op ved egen kraft.

Jeg søger anvisninger på, hvordan jeg kan skabe den bedste forbindelse nedad, så vandet nemt kan komme op til planterne.

Med venlig hilsen
Steen Hvid, marts 2009

Svar

Det lyder som beskrivelsen af helt ideelle dyrkningsbetingelser: porøst, veldrænet sand med stabil til gang til vand. I den situation bør man tænke omvendt: det er ikke vandet, der skal trækkes opad, men rødderne, der skal komme nedad.

I sand sker der en automatisk vandstigning gennem jordens porer op til ca. 50 cm over grundvandsspejlet. I den beskrevne situation vil der altså være vedvarende fugtigt allerede i ca. 25 cm dybde. Det svarer nogenlunde til dybden af det hul, man graver, når man planter en plante med klump eller fra potte, så rødderne har på forhånd kontakt med jordvandet. Hvis så ellers planten trives, vil den sende rødderne nedad i takt med, at vandet synker (hvis det nogensinde skulle gøre det), og 75 cm er ingen dybde, hvis ellers jorden er porøs og iltrig nok – og det er den i sandjord.

Så alt i alt kan man ønske spørgeren tillykke med haveanlægget. Der er dog lige den lille hage ved situationen, at sand let bliver tømt for mineralske næringsstoffer (gødningskraft). Det kan forebygges ved at forbedre overjordens indhold af humus, og det sker lettest ved at tilføre kompost hvert forår.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Vil planter trives i sandjord med 75 cm ned til vandet?