Kan vi selv måle pH-værdi af jord?

Sammen med mine øko- elever på Vestjyllands Højskole i Forundringens Have, vil jeg gerne måle pH-værdien i forskellige jordtyper.

Er der et tilgængeligt måleudstyr, som jeg kan anskaffe mig.

Jeg er vidende om, at havekonsulenter kan foretage en sådan måling, men mine elever er interesserede i at vi selv foretager målingen.

Med venlig hilsen
Birtha Toft, november 2009

Svar

Det er prisværdigt, at I lærer eleverne om betydningen af at kende syreindholdet i jorden (pH-værdien), og det kan let blive grundlaget for en dybere interesse i den levende jords forhold.

Men for nu at besvare spørgsmålet konkret, så findes der to brugbare metoder: Den ene er ret enkel, billig og let at udføre selv for ukyndige. Den bygger på det farveskift, som opstår, når bestemte stoffer møder bestemte mængder af syre. I gamle dage brugte man »lakmuspapir«, men nu til dags er det mest almindeligt at bruge »indikatorpapir«, som er noget mere præcist at arbejde med. Det kan købes mange steder, men se f.eks. Handelshuset Nidaros

Den anden metode er præcis, men bekostelig, og den kræver lidt oplæring, før den kan bruges uden besvær. Den bygger på elektronisk måling af pH, ogudstyret kaldes et »pH-meter«. Der er flere mærker på markedet, men se f.eks. Hach Lange APS.

Mit råd skal være, at I lader eleverne bruge indikatorpapiret, men at I kontrollerer deres målinger ved indkøb af et enkelt, elektronisk pH-meter.

Det kan give eleverne en forståelse af, hvordan måleresultaterne kan variere, sådan at de ikke begynder at stole blindt på deres egne målinger.

Endelig kunne man måske også krydschekke ved at indsende en jordprøve til et laboratorium, se f.eks. GPS Agro – Jordprøver.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Kan vi selv måle pH-værdi af jord?