Kan jorden i et surbundsbed omdannes til køkkenhave?

Jeg har et bed, hvor der står 2 rhododendron, som jeg nu ønsker at lave til en lille køkkenhave. Så vidt jeg ved, står de i surbundsjord.

Mit spørgsmål er derfor. Skal jeg fjerne al jorden, og hvilken jord er bedst at komme på? Hvornår bør det gøres?

Med venlig hilsen
Tanja Jørgensen, marts 2011

Svar

Du går i gang med at anlægge din lille køkkenhave nu – der er jo ikke så lang tid til de første frø skal i jorden.

Hvis der er surbundsjord, vil du kunne se spagnummen. Prøv at se, hvor tykt et lag, der er. Antagelig er der kun 20 cm spagnum og så almindelig jord nedenunder. Hvis bedet er forhøjet, så kan du fjerne spagnumslaget og drysse det ud et andet sted i et ret tyndt lag. Hvis bedet ikke er forhøjet, eller laget er meget tykt, vil du ende med en forsænket køkkenhave, som du kan fylde et nyt lag jord på.

Det er altid kritisk at hente ny jord ind i haven, da det ofte er svært at være sikker på, hvor det kommer fra. Hvis jorden i din have er leret, kan du tilføre 5 cm filtersand for at gøre den lettere at bearbejde fremover. Er den til den sandede side, er det godt at tilføre den et tykt lag kompostjord. Resten skal helst være helt almindelig god muldjord, det er perfekt til dyrkning af grønsager.

Hvis det er et meget tykt lag spagnum, er det nok bedst at fjerne en del af det. Men der er intet i vejen for at blande en vis del spagnum ind i den almindelige jord, når du løsner jorden til køkkenhaven. Bortset fra, at du nu antagelig har en for sur jord til at dyrke de fleste grønsager i. Det kan du regulere ved at tilføre kalk til jorden, men det kræver, at du kender pH-værdien i jorden, inden du tilfører kalk. Du kan, når du har blandet jorden meget grundigt, udtage en prøve af jorden og få den analyseret og i den forbindelse få vejledning i, hvor meget, der skal kalkes og gødes. Du kan få lavet en analyse for NPK (kvælstof, fosfor, kalium) og pH-værdi hos firmaet Plantefrø.dk.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Kan jorden i et surbundsbed omdannes til køkkenhave?