Kan man anvende så- og priklejord til potteplanter?

Jeg har nogle potteplanter, som jeg vil sætte i en større potte, men jeg har kommet til at købe så- og priklejord til grønsager. Kan jeg anvende det til potteplanter?

Med venlig hilsen
Lars Nielsen, april 2011

Svar

Den afgørende forskel på så- og priklejord og pottejord er gødningsnivauet. Pottejord er kraftigere gødet, da det er beregnet til store planter. Så- og priklejord er svagt gødet, da de fine ny rødder bliver svedet ved et for højt gødningsindhold.

Pottejord er således uegnet til at så og prikle i, men du godt kan bruge så- og priklejord til potteplanten, blot du med det samme vander med den gødning, som du plejer at bruge til planten. Der kan dog også være forskel i strukturen på jorden, men det kan du selv vurdere. Hvis du synes, den er for fin, kan du få fat i noget mere groft til at blande i. Ellers må du afsted og bytte til pottejord.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Kan man anvende så- og priklejord til potteplanter?