Kan jord med aske fra afbrænding bruges i drivhus?

Min mand har tænkt sig at bruge jord iblandet aske fra vores tidligere afbrændingsbunke (altså et sted vi har brændt alt vores haveaffald i form af afskårne grene). Jorden skal bruges i drivhuset. Efterhånden er det mange år siden, ca. 5 år, at vi har brændt affald af, da vi i mellemtiden har anskaffet en kompostkværn, og så fylder vi barken derfra i bedene i haven.

Jeg siger, at han ikke må bruge jorden, da der kan være meget bly i fra de tidligere afbrændinger. Han siger, der intet bly er i. Hvad er rigtigt? Håber jeg lander blandt de spørgsmål, I når at besvare, og på forhånd tak for svaret.

Med venlig hilsen
Anne-Marie Rost, maj 2011

Svar

Det salomoniske svar er, at det kan der muligvis være, men at det kun sker, hvis de afskårne grene stammer fra planter, som har vokset i en jord, der indeholdt bly. Det sidste er ikke særligt sandsynligt, med mindre man bor på en tidligere industrigrund.

Der er dog så megen sandhed i spørgsmålet, at aske altid vil være en koncentreret udgave af det, der blev afbrændt. Hvis asken f.eks. stammer fra en brændeovn, hvor der blev fyret med trykimprægneret træ, farvelagte tryksager, overfladebehandlet pap, mælkekartoner osv. osv., så rummer asken alle de ikke-brændbare stoffer, som var i brændslet, altså alle metaller (bl.a. tungmetaller, inklusive bly) og adskillige, syntetiske stoffer.

Endelig skal man huske, at asken er stærkt basisk. I vandig opløsning vil den få et pH på 11 (opløst, brun sæbe har til sammenligning pH = 10), så asken skal blandes grundigt med betydelige mængder jord, før den kan bruges i haven.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Kan jord med aske fra afbrænding bruges i drivhus?