Er lecanøder godt for jorden – og nedbrydes de?

Vi bruger lecanødder i vores krukker. Efter krukkesæsonen tømmer vi dem i køkkenhaven. Vi tænker, at leca nødderne også er godt for jorden der. Men nedbrydes leca nødder i haven, og er de skadelige? Har søgt på nettet, men kan ikke finde noget om nedbrydning af leca.

Med venlig hilsen
Lina, september 2011

Svar

Produktet »Leca«, som er et indregistreret varemærke, er lavet af moler, der oprindeligt var kiselalger (diatoméer). Produktet har været gennem en varmebehandling og ekstrudering, som gør det let og porøst. Derfor er det anvendeligt som isoleringsmateriale og som jordforbedring – bl.a. i pottejord, der jo har det med at falde sammen.

Lecanødderne gør samme gavn i havejorden, og den eneste grund til, at de ikke bliver brugt mere, er at de er forholdsvis dyre (det koster megen energi at bage ler!).

Til spørgsmålet om lecanødderne nedbrydes, må man svare et forbeholdent: »nej«, for på den ene side er kisel meget tungt nedbrydeligt, men på den anden side vil det selvfølgelig ske, men det bliver ikke inden for en overskuelig tid.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Er lecanøder godt for jorden – og nedbrydes de?