Kan ærter vokse i gamle rosenbede?

Vi har lige købt hus med dejlig have, men der er vildt mange rosenbede/surbundsbede. Kan man så ærter i den slags jord, hvor der har stået roser, eller skal man gøre noget ved jorden?

Med venlig hilsen
Camilla Kær, april 2012

Svar

Det kan godt lade sig gøre ærtedyrkning efter roser. Der er dog den lille finurlighed i det, at ærterne har et tvunget samliv med nogle bakterier, som skaffer ærteplanterne kvælstof. Disse bakterier findes ikke nødvendigvis i et tidligere rosenbed, så man gør klogt i at få sig en spand jord fra en have, hvor der har været dyrket ærter inden for de seneste par år. Eventuelt kan I jo bytte, for rosenjord er ofte hårdt gødet, og det kan godt komme til gavn i en urtehave.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Kan ærter vokse i gamle rosenbede?