Kan jordforbedring startes i oktober?

Jeg har fået omlagt en lille del af min kolonihave til have. Det drejer sig om ca 80 m² som tidligere var en enorm parkeringsplads. Efter at grus og stabilgrus var fjernet, grubegravede anlægsgartneren og lagde ny jord på. Men jeg er bekymret.

Det har godt nok regnet en del, men jorden er alt for våd. Den er meget tung og leret under den nye jord, underlig gele-agtig, og jeg bekymrer mig for, om anlægsgartneren har gravet dybt nok.

Nu kommer spørgsmålet: Planter som stenkløver og hjulkrone burde kunne gøre arbejdet, og jeg er helt villig til at lade stykket stå sådan en sommer eller to, for at det bliver fint. Men tidspunktet taget i betragtning (midt oktober) – kan jeg så gøre noget nu? Findes der nogen jordforbedrende planter, der kan spire så sent på året?

Med venlig hilsen
Pernille Hviid, oktober 2012

Svar

Det er for sent at få gang i planter, som kan løsne jorden. Det vil være godt at bruge dem til næste år, men i mellemtiden kan der gøres noget andet, som vil gavne betydeligt. Kuren består i at tilføre den plørede og geleagtige jord jordbrugskalk. Den fås i pilleret form, så den er let at fordele, og midlet er ugiftigt og billigt. Vent, indtil frosten gør det muligt at gå på jorden, og fordel så en mængde på de 80 kvadratmeter, som gør, at jorden bliver helt hvid. Lad det ligge vinteren over, og kultiver eventuelle rester ned til foråret, umiddelbart før grønafgrøderne skal sås ud.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Kan jordforbedring startes i oktober?