Kan jeg forbedre jorden til surbundsplanter?

Jeg har plantet et par ensian og en koreakornel uden at vide, at det er surbundsplanter. Kan jeg selv tilsætte plantedele, som kan afhjælpe manglende spagnum?

Jeg vil ikke købe spagnum, da det jo er en begrænset ressource. Jeg har læst, at fyrrenåle og bøgeblade(?) er godt. Er der andre planterester, som kan bruges. Kan man selv frembringe en slags »spagnumerstatning« af blade, træflis mm.? Hvordan?

Med venlig hilsen
K. Skov, oktober 2012

Svar

Som situationen er beskrevet. bliver det ikke helt let at ændre på forholdene. Koreakornellen skal såmænd nok klare sig, men det er mere usikkert med ensian’erne, og det afhænger af, hvilken art eller sort, der er plantet.

Der er dog et par ting, man kan gøre: For det første kan man fjerne så meget af den oprindelige jord og så dybt, som det er muligt uden at skade rødderne, og det skal ske i hele kronens/bladdækkets radius. Dernæst kan man lægge bøgeblade eller fyrrenåle ud som topdressing i det hul, der nu er opstået. Sørg for, at sikre bladene ved hjælp af granris eller lignende, så de ikke flyver væk.

Du kan selv lave en jordblanding til surbundsplanter, men det tager tid. Se mere i svaret: Er der et alternativ til spagnum, når man vil dyrke rhododendron?.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Kan jeg forbedre jorden til surbundsplanter?