Hvilken type jord skal jeg bruge til pors?

Har købt en Myrica gale (pors) til udplantning i Odense, hvor jorden ikke er porsens livret. Hvilken blanding skal jeg forsøge mig med?

På forhånd – tak

Med venlig hilsen
Boe Hansen, november 2012

Svar

Mosepors er en udpræget surbundsplante, så det umiddelbare svar er, at den skal plantes i et hævet bed, hvor jorden består af lige dele fyrrenåle, filtergrus og grov sphagnum (endelig »grov« og hverken »mellemfin« eller »opgødet«).

Den anden side af sandheden er, at jeg selv har haft en plante voksende i østjysk lermoræne, hvilket vel svarer meget godt til jorden i Odense, igennem 31 år nu. Min erfaring er, at arten stiller tre krav:

  1. den skal have fuld sol
  2. den må aldrig tørre ud
  3. jorden skal rumme de svampe, planten lever i symbiose med.

Så et rigtigt godt råd vil være at blande en skovlfuld jord fra en naturlig porsebevoksning i den jord, man planter den unge plante ud i. Hvor det så skal findes i nærheden af Odense, det er så et helt andet spørgsmål, som jeg ikke kender svaret på.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Hvilken type jord skal jeg bruge til pors?