Skal vi gøde og jordforbedre vore højbede?

Vi har anlagt 6 højbede i haven. I 2012 lykkedes vi ikke rigtigt med mange af afgrøderne, og jeg tænker, at jorden har behov for at få tilsat godt med næring og jordforbedring.

Det er en relativt tung muldjord, vi har i bedene dog uden at være leret. Vi har ikke let adgang til dyregødning, vores egne mængder af kompost er begrænset, og jeg vil derfor være meget interesseret i at høre hvilken type organisk gødning og jordforbedringsprodukter I vil anbefale mig at købe, og hvilke mængder der skal påføres for at sæsonen kommer rigtigt godt i gang.

På forhånd mange tak!

Med venlig hilsen
Nikolaj Svendsen, januar 2013

Svar

Som det er beskrevet her, kunne det lyde, som om jorden kunne være i overskud med ét eller flere, mineralske næringsstoffer. Det klogeste ville derfor være at få jorden analyseret for indholdet af plantetilgængeligt kvælstof, fosfor og kalium samt for dens reaktionstal (surhedsgrad).

Henvend jer f.eks. i ét af Planteskole-Ringens havecentre, hvor man kan købe en jordanalyse og få præcise anvisninger på, hvordan man udtager sådan en prøve.

Hvis surhedsgraden giver plads til det, vil det første og bedste være at tilføre jorden kalk, som løsner og skørner netop den fede muld. Med hensyn til gødning, må det helt afhænge af, hvad analysen viser.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Skal vi gøde og jordforbedre vore højbede?