Ophobes kemisk toiletaffald i jorden?

Jeg har en økologisk køkkenhave i en kolonihave. Jeg ved at de forrige ejere af haven, og haverne omkring os, i årevis har gravet deres kemiske toiletaffald ned. Er det noget man skal bekymre sig om? Hvis dette er tilfældet, findes der et sted på Sjælland, hvor man kan analysere jorden for kemikalierester?

Med venlig hilsen
Erik Ove Andersen, april 2002

Svar

Det lyder selvfølgelig ikke rart med kemisk toiletaffald, men det er ikke så slemt. Det »kemiske« er noget desinficerende (som oftest kvartenære ammoniumforbindelser), som man hælder i lokumsspanden for at hindre dårlig lugt. Det er samme stoffer, der findes i bl.a. Rodalon, der bruges til rengøring.

Det er ikke stoffer, der ophobes i jorden, så i relation til havedyrkning er der ikke grund til bekymring.

Med venlig hilsen
Troels V. Østergaard
Geolog og forfatter, Godsets Vin

Kommentarer

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Ophobes kemisk toiletaffald i jorden?