Hvordan jordforbedrer jeg sandjord?

Jeg har købt et hus i Risskov med en 850 m² stor have, hvor der stort set kun er græs og en meget sandet jord. Tidligere har jeg haft have på Fyn og ved godt hvad en god jord kan gøre. Jeg ønsker en frodig have med masser af planter og en køkkenhave. Der står et stort æbletræ i midten af haven med skønne æbler.

Jeg overvejer at fræse græset op og lave bede på den måde og så køre jord på.

Men hvem gør sådan noget (så det måske heller ikke blev alt for dyrt) og hvor får man god jord fra, så man kan stole på, det ikke er forurenet. Genbrugsstationen har stærk gødet jord, som man kan supplere med, men det kan man jo ikke bruge som forbedring af jorden generelt.

Med venlig hilsen
Tine Søndergaard, august 2013

Svar

Til lykke med din nye have – også selv om jorden er sandet. Det er dog også fordele ved en lettere jord, du kan arbejde i jorden i flere måneder om året. Og så skal du bare lige have den gjort lidt bedre.

Det vigtigste er, at du får græstørven vendt og omsat i jorden – du må endelig ikke fjerne den. Det mest effektive vil være at vende tørven nedad ved at bruge en spade. Du kan stille og roligt grave det ene bed efter det andet her i sensommeren og efterårsmånederne. Græsset vil så være omsat til foråret. Det er vigtigt at tage det lidt ad gangen, så du ikke ødelægger din ryg. Er jorden for tør lige nu, så vand efterhånden som du vil grave et bed op.

Du kan selvfølgelig også vælge at fræse græsset, men det er ikke bedre – faktisk tror jeg at græstørven omsættes mest effektivt ved at blive vendt ned.

Hvis du graver bede inden for de næste 3 uger, kan du nå at så en efterafgrøde, som vil tilføre jorden endnu mere organisk materiale til at forbedre jorden med – og bedene vil se grønne og frodige ud i efteråret. Det er lettere at så i en vendt jord end en fræset. Hvis du bruger arter, som ikke overlever vinteren, slipper du i foråret for arbejdet med at hakke grønafgrøden om. Se mere i artiklen Efterafgrøde

Du skal have tilført jorden masser af organisk materiale for at forbedre din sandjord. Efterafgrøde og grøngødning er vigtig. En anden mulighed er staldgødning, og det kan man ofte få helt gratis ved selv at afhente det. Prøv at se på vores hjemmeside Del Jorden, hvor man kan dele ting til haven med hinanden. Her er sikkert en eller flere hesteejere i nærheden af Århus, som tilbyder hestemøg, hvor der normalt også er spåner eller halm i. Ellers laver du selv et opslag og efterlyser hestemøg – og hvad du ellers har brug for.

Du kan selvfølgelig købe jord, men det burde ikke være nødvendigt. Hvis man flytter mere end 1 m³ jord, skal den testes. Så køber du jord, burde du være nogenlunde sikker på, at den ikke er direkte forurenet. Du kan jo bede den, du køber af, om at se testresultatet. På Del Jorden kan du også efterlyse god muldjord fra private, men her skal du selv vurdere, og for at det er lovligt, må du kun hente 1 m³. Et kvikt hoved sagde: Hvor tit er det så, at man så må flytte 1 m³?

Som du selv nævner, kan du supplere med komposten fra genbrugsstationen, der ofte har et meget højt gødningsniveua.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Hvordan jordforbedrer jeg sandjord?