Hvad er det for små hvide »æggekugler« i pottejorden?

Jeg har den 30. marts »investeret« i en citronbusk. Der er mange blomster på, og den bærer ca. 10 citroner. Jeg har selvfølgelig læst hjemmesider omkring citronen – da det jo er en flot busk/træ. Jeg har den stående i vor stue ved vinduet hvor den får lys/sol, indtil jeg kan stille den ud i haven. Jeg har læst mig frem til at den ikke må udtøre, og jeg vandede den første gang igår. Ved vandingen kom der ligesom nogle små hvide »æggekugler« frem fra jorden. Er det æg fra skadedyr? Skal jeg tilbagelevere busken/træet til den planteskole jeg har købt den, eller er det uden betydning? – På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Anette Kjær, april 2003

Svar

Det er med 99,9% langtidsvirkende gødningspiller af plastik, med flydende gødning indeni. Skallen nedbrydes og gødningen udløses efterhånden. Så bare rolig. Du kan undersøge kuglerne ved at knuse dem imellen fingrene. Hvis der kun er væske i, er det ikke æg, men gødning.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Hvad er det for små hvide »æggekugler« i pottejorden?