Kan sandet blive i sandkassen, der nu skal være højbed?

Kan jeg bare lægge muldjord ovenpå det gamle sand i ungernes udtjente (ikke imprægnerede) sandkasse, og plante løs, eller bør jeg fjerne sandet først? Måske er sand ligefrem en fordel for nogle vækster!? Havde tænkt mig at så salat, ærter m.m…

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Liva, april 2015

Svar

Du kan fint bruge ungernes gamle sandkasse til højbed. Man kan også bruge sandkasse til forkultivering og sætte planter ned i, som skulle afhærdes og have lidt beskyttede forhold i starten.

Du skriver ikke, hvor meget sand, der er i sandkassen. Hvis der er max. 3 cm, er det ok at blande sandet i den jord, du fylder i sandkassen. Et minus ved et højbed er, at det hurtigt tørrer ud, og det bliver et større problem, hvis jorden indeholder for stor en andel sand. Se opskriften her på vækstmuld til højbede. Jeg går ikke op til 25% sand, da jeg ikke ved, om det er sand med helt små partikler – se nedenfor.

Hvis der er mere end 3 cm sand, synes jeg, du skal fordele sandet ud på din havejord i et tyndt lag de steder, hvor det er muligt. Køkkenhave, under buske og træer eller ud over græsplænen. Når jeg foreslår at fordele det ud i et tyndt lag, er årsagen, at sandet antagelig indholder helt små partikler, f.eks. 0–4 mm. Det kan pakke jorden, og give dårligere vækstforhold for planterødderne, da der bliver mindre ilt i jorden. Når man skal jordforbedre med sand, skal det være såkaldt filtersand, f.eks. 2–4 mm, hvor de små partikler ikke er med.

Hvis det er strandsand, er det ikke et problem, saltet er for lang tid siden vasket ud af regnen og sjasken med vand i sandkassen.

Så det er bare med at komme i gang med at få fyldt sandkassen op med god dyrkningsjord. Det kan være en god ide at løsne jorden under sandkassen, så får planterne mulighed for at sende rødderne i dybden. Det betyder, at de får bedre mulighed for at hent vand i tørre perioder.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Kan sandet blive i sandkassen, der nu skal være højbed?