Vi har fået lagt jord ud, og vil anlægge græsplæne. Hvordan skal jorden bearbejdes?

Vi har fået fjernet 20–30 cm jord fra forhaven og lagt om i baghaven. Jorden er skrabet af forhaven og kørt om og udlagt i baghaven med en minigraver og jeg forstår på et tidligere svar i har givet, at det er en dårlig ide! Nu er skaden sket og spørgsmålet er så, hvad vi kan gøre for at redde situationen? Vi skal anlægge græsplæne både i forhaven og baghaven og havde tænkt os at gennemarbejde jorden med en motoriseret kultivator og udlægge et lag på ca 5 cm kompost, hvori vi sår græsset.

Med venlig hilsen
Michael Andersen, Brønshøj, maj 2003

Svar

Spørgsmålet er, hvor tykt er det nyudlagte lag blevet i baghaven? Hvis det er 10–15 cm tykt, er der ikke sket nogen skade (bortset fra den, som skyldes minigraverens komprimering af jorden). Og i så fald vil en bearbejdning med en kultivator være en udmærket måde at arbejde den nye overjord ned i kontakt med den gamle.

Hvis laget derimod er væsentligt tykkere end 15 cm, opstår der iltfattige forhold nede i den gamle jord. Når det skal ordnes, kræver det en gennemgravning eller en grubning af jorden. Det vil samtidig kunne løsne den komprimering, som skyldes minigraveren. Derefter kan plænen anlægges.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Vi har fået lagt jord ud, og vil anlægge græsplæne. Hvordan skal jorden bearbejdes?