Hvor skaffer vi jord til plantekasser til en mindre køkkenhave?

Vi er ved at skulle anlægge en mindre køkkenhave i plantekasser og mangler dertil en del jord/muldjord. Men hvor kan man købe noget sådan henne?

Med venlig hilsen
Trine Jakobsen/ René Nielsen, maj 2002

Svar

I er ikke de eneste, der har det problem. Muldjord passer vi jo på, så det er ikke så let at få fat på. Problemet afhænger også lidt af, hvor I bor i landet.

  • Den letteste måde er selvfølgelig at prøve nøjes med det, man har. Man kan grave gangene ned, så får I højde på inde i bedene og overskydende jord fra gangene kan bruges til at fylde op i bedene. Det forudsætter, at området ikke er et alt for vådt område. Hvis I har god lermuld, kan der iblandes en mindre andel filtersand, hvis det er lettere at få fat i. Det giver samtidig en let jord med et godt dræn.
  • Bestil jord hos en anlægsgartner eller vognmand. Her har man dog kun deres ord for, hvor det er hentet. Anlægsgartneren er nok bedst, da han skal passe på sit gode ry i lokalområdet – gælder kun hvis I bor i et område, hvor alle kender alle.
  • I finder et område, hvor der skal bygges eller anlægges vej eller stier, og muldjorden skal væk. Så kan I se, hvor jorden kommer fra, og I kan selv hente det på en trailer eller bestille en vognmand.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Hvor skaffer vi jord til plantekasser til en mindre køkkenhave?