Bør man anlægge køkkenhave, hvor der tidligere har være asfalteret?

Kære Havenyt

Jeg har fundet ud af, at der tidligere har ligget en vej i min køkkenhave. Ca. 30 cm. under jorden findes en meget hård belægning af grus og sten med spredte asfaltklumper. Jeg er bekymret over, om planterne kan optage tjærestoffer fra asfaltklumperne.

Kan I trygt anbefale at sætte højbede i køkkenhaven og i givet fald hvor høj skal den være?

Med venlig hilsen
Tina Unger, maj 2004

Svar

Gamle slaggeveje med asfalt i kortlægges som forurenet jord. Du skal derfor under alle omstændigheder kontakte dit amt om sagen. Om der også kan blive tale om erstatninger, kan jeg ikke vurdere. Hvis det ikke kan lade sig gøre at fjerne vejmaterialerne – hvad afgjort vil være det
bedste – skal der en halv til en hel meter jord over, før det er forsvarligt at dyrke køkkenhave.

Med venlig hilsen
Troels V. Østergaard
Geolog og forfatter, Godsets Vin

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Bør man anlægge køkkenhave, hvor der tidligere har være asfalteret?