Er min jord for kompakt?

Jeg har haft to sporebaldrian, Centranthus ruber, i mit stenbed. De er kun få år gamle. Den ene gik stille og roligt ud her i april. Da jeg hev grenene op fra jorden lugtede fæstet nede ved jorden lidt gæret, nærmest lidt råddent. Den anden plante står fint, men enkelte stilke er nu begyndt at visne og samme lugt fremtræder nede ved fæstet. Hvad er der sket, l tror I?

Her har tidligere været landbrugsmarker. Mange steder er jorden leret, men jeg vil ikke sige, at man kan rulle pølser af det. Den virker lidt kompakt og tørrer ud. Ved siden af står en bunddækkerose, som efterhånden er
ret stor, men enkelte steder har den fået meget lysegrønne blade – ovre i det gule. Jeg tænker på om problemet med sporebaldrianen kan have med frostudsathed at gøre?

Med venlig hilsen
Jill Sindholt, juni 2004

Svar

Det ser ud til, at din jord er klasket sammen. Der mangler ilt, og en næringsrig jord som mangler ilt går faktisk i forrådnelse. Du skal simpelthen fjerne planterne og få løsnet jorden. Er det ikke så stort et stykke, kan du brække jorden op med en greb. Er det et meget stort stykke, kan du måske få jorden grubbet, altså en mekanisk jordløsning.

Hvis du ikke kan bruge nogle af disse metoder, kan du fortage en organisk grubning, det vil sige at du bruger planter til at skabe luft i jorden. Du kan f.eks. så olieræddike, blå smalbladet lupin eller en anden grøafgrøde med kraftig pælerod. Efter at grønafgrøderne har gjort arbejdet, skal du løsne i overfladen med en kultivator og tilføre kompost. Komposten skal kun indarbejdes i det øverste lag. Derefter skal regnormene lave det store gravearbejde. Hvis det virkelig er slemt, kan du også indarbejde sand/grus i det øverste lag.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Er min jord for kompakt?