Hvad gør jeg ved min klæge jord?

Vi har omlagt en have, der efter sigende ikke har været plejet i 15–20 år. Jorden er meget klæg og, da vi omlagde den, meget fattig på regnorme. Efterfølgende har vi kørt et lag »fed« jord på for at jævne terrænet. Ca. 5 cm på højeste steder, ca. 40 cm. på laveste. Den »påkørte« jord havde ligget opmagasineret og var fuldstændig fri for orme (fandt kun få stykker i 50 m³). Til sidst er hele jorden gødet op efter gødningsplan og tilsået med græs.

Problemet er imidlertid, at jorden har sat sig meget tungt (det regnede 14 dage efter, vi havde sået græs), og regnen har meget svært ved at trænge ned og løber i stedet sammen i store søer, selv ved små byger.

Kan jeg regne med, at regnorme på sigt vil løse problemet – og hvor lang tid skal de have for at formere sig op til en ordentlig bestand?

Med venlig hilsen
Jan R., august 2002

Svar

Klægheden vil ikke ændre sig ret meget af sig selv, og regnorme kan ikke klare problemet alene. Desuden kommer de ikke i en vandlidende jord, som den, der er beskrevet her.

Problemet skal løses fra grunden, så at sige, og det betyder, at dens drænevne skal forbedres. Sandsynligvis har der været kørt en del på jorden i forbindelse med, at man har lagt fyldjorden på, og det betyder, at den oprindelige overflade er temmelig komprimeret.

Det er næppe realistisk at gennemgrave jorden i mere end 40 cm dybde, så i stedet kan jeg foreslå følgende behandling: Grav nogle forholdsvis smalle huller ned gennem fyldlaget og videre gennem den oprindelige overflade, sådan at det komprimerede lag bliver gennembrudt. Beklæd siderne af hullet med fibertex eller et andet geotekstil, og fyld hullet op med sten, skærver, murbrokker og lignende, men lad de øverste 10–15 cm være tomme. Fold tekstilen hen over stenene og læg jord i, så hullet er helt skjult. Sådan et stenfyldt, lodret hul kaldes en »faskine« og den fungerer som et nøddræn, der kan lade vandet sive ned i undergrunden. Dem skal der laves en hel del af – i virkeligheden lige så mange, som I orker (det kan eventuelt fordeles over nogle måneder). Til gengæld viser al erfaring, at det hjælper på vandproblemet.

Tilbage står den klæge jordtype. Den kan forbedres over en årrække, ved at I hvert år lægger 2–3 cm topdressing, bestående af lige dele filtergrus og harpet kompost, ud over hele plænen. Med tiden vil regnormene selv indfinde sig og leve fint og godt i den sand- og humusfyldte jord. Så det godt lade sig gøre, men det kommer til at tage sin tid…

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Hvad gør jeg ved min klæge jord?