Skal alt tørt mos fjernes før der kan gro græs?

Vi har købt et gammelt hus, hvor der intet har været gjort ved haven de sidste 15–20 år. Vi har ved hjælp fra en entrepenør fået fjernet al bevoksning (hyld, vild syren og bambus m.m.). Endelig er haven blevet grubbet i 60 cm. dybde samt fræset med en »traktorfræser« 3 gange. Endelig har vi planeret og kørt 10 cm. sand samt 3 cm. kompost fra »genbrugspladsen« ud og fræset det med en almindelig havefræser ca. 10 gange i løbet af sommeren.

Vi vil nu så græs, men har det problem, at uanset hvor meget vi river, bliver der ved med at komme totter af tørt mos frem. Vi har kørt 4 læs med top væk på vores 500 kg. trailer og der er stadig meget. Vi har nu planeret for sidste gang med en gammel palle, som er trukket over arealet mange gange samt gødet med NPK gødning (3 kg./100m2) og påtænker at så græs i løbet af få dage. Nu kommer en »bondemand« og påstår, at vi aldrig får græs til at gro så længe der er mos i det areal, som vi vil tilså, og at vi skal lade jorden ligge brak i 2–3 år inden vi sår i den. Er det rigtigt? Hvis ja, er vi mest stemt for at asfaltere alle 250 m².

Med venlig hilsen
Knud Pedersen, august 2002

Svar

Det var dog en helt usandsynlig kraftig forberedelse til at lave græsplæne! Med al den køren, fræsen og slæben på de 250 kvadratmeter er værdien af grubningen aldeles spildt og mosset den mindste af plagerne. Det er mig i øvrigt en gåde, hvordan I overhovedet kan komme i kontakt med mosset, når der er lagt ialt 15 cm materiale oven på det – og vel at mærke efter at det er blevet massakreret på det voldsomste først.

Nogen vil mene, at landmænd (eller »bondemænd«, som du skriver) plejer at være pessimister af profession, men det er dog vist nok at gå for vidt i retning af mismod, når man foreslår dig at vente i 2–3 år. Sagen er den, at græsset sagtens skal komme op, men med den dosis NPK-gødning, der er givet, får det besvær med at overleve den osmotiske udtørring fra kunstgødningen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Skal alt tørt mos fjernes før der kan gro græs?