Hvad er en svensk kålrot?

Jeg forsøger at finde ud af, hvad kålrot hedder på dansk, det er ikke persillerødder eller selleri. De ligner faktisk en slags roer. Men hvad for slags roer, ja, det er det, jeg ikke ved.

Med venlig hilsen
Lis Boriths, september 2007

Svar

Kålrot er det, vi på dansk kalder kålroe, Brassica napus var. napobrassica.

Der findes særlige sorter til at dyrke i køkkenhaven, men i Danmark har vi ingen tradition for at dyrke og bruge dem i madlavningen. I Sverige kan man få flere sorter. Se f.eks. hos frøfirmaerne Impecta Handels og Runåbergs Froër.

Du kan se om kålroe i artiklen Rodfrugter i kålblomstfamiien.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvad er en svensk kålrot?