Kan rabarber flyttes i oktober?

Kan jeg flytte rabarber her i oktober til et sted med fuld sol?

Med venlig hilsen
Winni Lemke, oktober 2007

Svar

Rabarber vokser selvfølgelig bedre i fuld sol, men er ellers en af de planter, som også kan vokse i delvis skygge. Hvis man vil høste mange rabarber, så skal der gødes godt flere gange i løbet af sommeren. Så måske har dine planter mere behov for gødning end mere sol, med mindre de står et sted med megen skygge, f.eks inde under et stort træ.

Du kan flytte dine rabarber i september–oktober, hvor planterne er ved at gå i hvile. Måske skal du være lidt tilbageholdende med at høste af de flyttede planter næste sommer, da de skal bruge kræfter på at etablere et rodnet igen.

Hvis du har behov for at få flere planter, er det også muligt at dele dem her efteråret. Man kan også gøre det i februar- marts, inden knopperne bryder. De skal plantes igen umiddelbart efter delingen. Man deler ved at skære rodstokken igennem i flere stykker med en spade. Det er vigtigt, at hver del har mindst en knop, hvor nye skud kan komme fra. Det første forår og sommer efter en deling skal planterne have fred til at etablere sig og først fra næste sæson igen kan man starte med at høste, men det er en god ide at høste moderat dette første høstår.

Du kan se mere om dyrkning af rabarber i artiklen Rabarber i haven

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan rabarber flyttes i oktober?