Hvad kan vi dyrke af grønsager på en lukket stor altan?

Vi er ejere af en stor lukket altan, der er sydvendt. Vi kunne godt tænke os at lave en lille køkkenhave på den. Spørgsmålet er bare hvilke planter, der kan tåle at stå på altanen. Vi har snakket om at lave delvis solafskærmning, og der er selfølgelig mulighed for at åbne vinduerne, så der ikke bliver så varmt derude.

Håber I kan hjælpe os – fra to der bor i byen, men savner en have

Med venlig hilsen
Dorthe, februar 2008

Svar

Det, I jo faktisk har, er et væksthus, da jeg fornemmer ud fra jeres spørgsmål, at lys ikke er et problem. I kan derfor dyrke de afgrøder, som normalt dyrkes i drivhus, samt alle de grønsager og krydderurter, som trives i varme. For selv om I laver solafskærmning i højsommeren, så bliver der nok stadigt meget varmt. Det er vigtigt, at planterne ikke mangler vand.

Planterne skal kunne dyrkes i beholdere, så det udelukker nogle grønsager, da deres rødder skal bruge et stort volumen af jord for at udvikle sig. En anden mulighed er lodret dyrkning i små potter.

Her er nogle af de grønsager, som jeg umiddelbart kan anbefale til dyrkning i store krukker eller plantesække:

  • Tomat – cherrytomater kræver mindst plads. Man kan både dyrke snoretomater, som kræver opbinding, og busktomater. Der findes specielle busksorter til krukker. Man kan også få tomatsorter, der er beregnet til ampler og hængende vækst.
  • Agurk – hvis I har mod på opbinding af lange ranker.
  • Chili og sød peber vokser fint i krukker.
  • Bønner – der er både de lave buskbønner og stangbønner, som vokser flere meter i højden og skal have snore eller stænger at kravle op ad.
  • Squash kan også lide varmen, men en plante skal have en hel krukke for sig og vandes godt.
  • Aubergine kan også dyrkes i potte.
  • Salat, radiser og spinat kan I dyrke i foråret i krukkerne, inden de skal bruges til alle de varmekrævende grønsager i maj. I milde vintre kan I forsøge med at så allerede i januar–februar.

Krydderurter er meget velegnede til at dyrke på altanen, og flere arter kan plantes sammen og give nogle meget dekorative krukker. Overvintrende arter som salvie og timian er flotte også om vinteren. Og på jeres altan kan laurbær og rosmarin sikkert også overvintre – i hvert fald med de milde vintre, vi har i øjeblikket. Forslag til plantesammensætninger:

  • Salvie, kruspersille, purløg og med rød basilikum til at give farve.
  • Basilikum, timian, glatbladet persille, broget salvie.

Noget af det jeres lukkede og beskyttede altan giver mulighed for, er dyrkning af afgrøder året rundt. I september kan I tilså nogle af krukkerne med spinat, namenia, vinterportulak, tat soi. Det vil give grønne krukker hele vinteren, og I kan nippe lidt til pynt. Selv om tomater, agurker m.m. endnu ikke er høstet, så kan i godt lægge lidt ny jord oven i krukkerne og så heri.

Der er ikke mange bøger, som beskæftiger sig med altandyrkning. Jeg kan anbefale bogen Den praktiske køkkenhave af Barbara Segall, som beskæftiger sig med at dyrke grønsager på begrænset plads.

Held og lykke med dyrkningen – I kan få en rigtig fin køkkenhave selv på en altan.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvad kan vi dyrke af grønsager på en lukket stor altan?