Kan I anbefale en god og givtig artiskoksort?

Jeg vil gerne dyrke artiskokker (til spisning). Jeg vil gerne finde en god og givtig sort. Er der særlige forhold man skal tage i agt? Hvor kan man mon skaffe sig planter/frø?

Med venlig hilsen
Mette Overgaard Gotthardsen, oktober 2002

Svar

Ja, det ville jeg også gerne – dyrke artiskokker til spisning. For mit vedkommende er sagen dog efter mange års forsøg lagt på is. Jeg bor på »udsatte steder« – der, hvor temperaturen er to graders frost, når der er meldt ned til frysepunktet.

Klimaet er virkelig afgørende for et godt resultat. Bor du et mere mildt sted i landet, kan jeg anbefale ‘Serridslevgaard’. En stor, flot gammel sort, der skal vegetativt formeres, altså købes gennem en planteskole, fordi den ikke kan såes. Den kan også mødes med navnet ‘Herrgård’, det svenske navn. I dele af det sydlige Sverige overvintrer den også.

Selv har jeg gennem årene prøvet dem, der kunne fås som frø, og problemet er altid at få dem gennem vinteren. De bliver meget pæne første år, men med bare et par blomsterstilke pr. plante, nænner man jo dårligt at plukke og spise.

Vinterdækning med tørre blade og grangrene kan hjælpe, og sørg i hvert fald for at der er et godt dræn.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan I anbefale en god og givtig artiskoksort?