Kan jeg dyrke mungbønner i min nyttehave?

Mine mungbønnespirer har videreudviklet sig til planter. Er det muligt, at jeg kan sætte dem i min nyttehave og selv dyrke mungbønner fremover?

Med venlig hilsen
Channette Wisbom, april 2008

Svar

Mungbønne, Vigna radiata er en tropisk/subtropisk plante. Dens naturlige voksested er Indien og Indonesien, hvor den vokser ved temperaturer på 30–35° C.

Du vil næppe få stort held med at forsøge at plante den ud på friland. Du kan for sjov prøve at dyrke den i en vindueskarm og se, hvordan den udvikler sig. Hvis du vil prøve at plante den ud, så skal du vente, til det bliver sommer i juni. I øvrigt er tørrede bønner så billige at købe, at det lidt er spild af plads at dyrke dem til modenhed.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan jeg dyrke mungbønner i min nyttehave?