Hvorfor sætter mine asparges kun et enkelt skud pr. plante?

Mine aspargesplanter, fra frø, er nu to og tre år gamle. (Sort: Mary Walshingham) Der kommer fortsat kun et enkelt skud fra hver plante. Er der noget, jeg skal gøre for at få dem til at dele sig/komme med flere skud pr plante, eller kommer det af sig selv?

Med venlig hilsen
Charlotte Olden-Jørgensen, maj 2008

Svar

De burde begynde at sende flere skud op pr. plante med den alder – og der vil nemt kunne nå at komme flere skud i år – de sætter nye skud hele juni med. Når der ikke er mere gang i dem, må det være fordi de ikke har samlet energi nok i roden. Sørg for at de ikke mangler vand og giv dem en gang kompost, hvis du ikke allerede har gjort det. Desuden er det afgørende, at de er plantet et sted med meget lys og sol, og at jorden har en pH værdi på mindst 6,5–7.

Asparges trives ikke i halvskygge. Et opvoksende æbletræ har simpelthen taget livet af halvdelen af et af mine aspargesbede. De er blevet mindre og mindre år for år og den del af bedet, som er mest skygget, er helt gået ud, mens der er fuld produktion i den anden ende af bedet.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor sætter mine asparges kun et enkelt skud pr. plante?