Hvordan høster og tørrer jeg frøene fra ‘Gleisdorfer Ölkurbis’?

Jeg har høstet mange fine græskar af sorten ‘Gleisdorfer Ölkurbis’, hvor det er de grønne frø, man anvender. Hvordan høster og tørrer jeg frøene på den bedste måde – og er det mon vigtigt, at frøene er helt gennemmodne?

Med venlig hilsen
Annette Ejstrup, oktober 2002

Svar

Græskarfrø/-kerner er nemme at tørre. Man vasker dem bare rent for trævler og anden snask, og breder dem ud på en bageplade, et stykke bagepapir eller lignende. Hvis de skal bruges til frøavl (og dertil skal de også være modne, altså faste og buttede) tørres de i stuevarme i ca. en uge, evt. ovenpå køleskabet eller i nærheden af fyret, brændeovnen eller en radiator. Til opbevaring skal de være helt tørre, altså kunne knækkes med fingrene. Til spisebrug kan de tørres i en lun ovn i 3–4 timer. Nogle siger endda i mikroovnen. For at riste de tørre kerner, rør dem sammen med lidt olie og/eller salt og rist i ovnen ved ca. 150 grader i 10–15 minutter.

Sorten »Gleisdorfer Ölkurbis« kommer åbenbart fra det nordøstlige Slovenia/det sydlige Østrig, der har specialiseret sig i dyrkning af disse græskar til produktion af salatolie (Ölkurbis = oliegræskar). Denne sort mangler den hårde træagtige skal, de fleste græskarfrø er født med. På hjemmesiden for det tyske tidsskrift Kraut & Rüeben kan man læse, at »man fra de grønne frø kan presse en velsmagende salatolie. Den olie, der produceres i det nævnte område, sælges på Internettet med den bemærkning, at olien har et stort indhold af bl.a. E-vitamin og sunde fedtsyre.

På Nettet har jeg fundet en opskrift, man kan bruge til at lave «nøddemælk» fra bl.a. sine græskarkerner, hvis man ikke tåler mejeriprodukter: 15 mandler, 1 stor spiseske græskarkerner, 1 spiskeske sesamfrø, og 1 spsk solsikkefrø males i 30 sekunder i en blender med 250 ml næsten kogende vand. Imens der blendes videre tilsætter man 3/4 liter varmt vand, og der blendes i endnu 1 minut. Grøden hældes op i en pose til afdrypning på samme måde, som man bruger til gelé. Tryk den sidste «nøddemælk" fra posen, kom mælken på flaske og tilsæt 1 tsk flydende honning og evt. 1 tsk maltekstrakt. Så har man en mælk, der kan drikkes eller bruges til at lave yoghurt (men i så fald skal den syrnes, før man kommer honning i).

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan høster og tørrer jeg frøene fra ‘Gleisdorfer Ölkurbis’?