Hvordan dyrker man snackpeber?

Jeg har lige købt en snackpeber plante, men jeg ved ikke, hvordan man skal passe den? En tomat plante skal man jo tage sideskudene af, så hvordan gør man med en snackpeber?.

Med venlig hilsen
Janni, maj 2008

Svar

Snackpeber skal passes lige som andre chili med store frugter. Snackpeber vokser ligesom andre såkaldte sød peber eller spansk peber. Den udvikler store, lange frugter, og skal derfor have en vis størrelse, helst med sideskud i vækst, inden den får lov til at sætte blomster og frugter. Har planten ikke en vis størrrelse inden frugtsætning, bliver det kun til enkelte frugter. Du skal ikke beskære planten, men nippe de første blomster af, indtil planten har en god størrelse. Den skal gødes og passes godt med vand. Sørg for at binde den op, da hele »grene« kan brække af under vægten af de store frugter.

Alle slags chili er varmekrævende planter, som helst skal dyrkes i drivhus eller i mangel af dette eller plads derinde, kan man forsøge at dyrke dem på friland på et lunt sted med læ i krukker eller plantesæk. I drivhuset kan de udplantes direkte i jorden, i plantesæk eller i en stor potte. Chili kan blive angrebet af bladlus i løbet af sommeren, og så kan det være praktisk at kunne flytte potten med planten ud, indtil bladlusene er bekæmpet.

Dine snackpebre vil først modne sidst på sommeren og få den endelige farve, som normalt er rød, men de kan også være gule eller orange, alt efter sorten.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan dyrker man snackpeber?