Hvorfor har jeg ikke held med blomkål?

Jeg brugte udplantningsblomkål i foråret, og der kom nogle meget små og løse hoveder.

To hold blomkål udplantet i juli er her i august meget flotte med store blade, men de har ikke sat hoveder.

Hvad gør jeg forkert?

Med venlig hilsen
Bendt F. From, august 2008

Svar

Blomkål er en svær størrelse, hvis man forventer store flotte hoveder.

Forårsudplantningen har helt sikkert været påvirket af tørken – jeg fik samme resultat og det skete på rekordtid. Sidste år med den våde sommer var de forårsudplantede en stor succes. Men vejret er vi ikke herre over. Det hjælper at vande, men det er ikke helt det samme som regn ovenfra, da det normalt også giver dage med overskyet vejr.

Lige nu har du flotte store planter, fordi den fugtige august måned passer blomkål – og får så vidt også alle andre slags kål – glimrende. Mit gæt er, at du får nogle flotte hoveder om ikke så lang tid.

Blomkål kræver for at lykkes, at der er rigeligt med fugtighed i jorden, den nødvendige gødning (kål kræver meget næring), og helst et tempereret klima uden hedebølger. Så de bedste kort på hånden har man i det tidlige forår og ikke mindst ved dyrkning til efterårshøst.

Så du har nok slet ikke gjort noget forkert, og jeg tror du snart kan høste nogle flotte hoveder.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor har jeg ikke held med blomkål?