Hvilke afgrøder kan jeg så midt i september?

Vi er lige blevet færdige med at mure højbede op – og nu kan vi ikke vente med at få noget i jorde. Hvilke køkkenhaveplanter kan man lægge/plante her i midt/slut september, som vi kan få glæde af til næste forår/sommer? Hvidløg har vi fundet frem til, men er der andet?

Med venlig hilsen
Sisse Brüel, september 2008

Svar

Det lyder som en meget fin løsning. Jeg har dog ingen erfaring med overvintring på højbede, og jeg kan forestille mig, at det er vanskeligere, da der vil være mere blæst deroppe på toppen end nede ved jorden. Men I må gøre jeres erfaringer med forholdene.

Der er en lang række arter af bladgrønt, som I kan forsøge at så nu. Hvor meget I får ud af dem vil afhænge af efteråret og vinterens klima. I skriver ikke, hvor I bor, men der er forskel på, hvor hurtigt man får nattefrost og hvor hård den blive i de forskellige egne af landet.

For alle de arter gælder det, at det er bedre at få dem sået i dag end i morgen. Hver dag tæller.

  • Kan sås nu og vil normalt overvintre: Spinat, spinatbede og vårsalat. I kan også prøve salatsorter til overvintring. Jeg har i år haft held med sorten May King, som havde selvsået på friland, og et andet Praktisk Økologi medlem har på Havelyst.dk anbefalet sorten Arctic King (Thompson & Morgan) til såning i mistbænk i oktober.
  • Følgende arter kan antagelig nå at give lidt babysalatblade: Spinat, spinatbede, pak choi, tat soi, namenia, sennep (Green in snow og Red Giant). De fleste af dem vil også kunne overleve en mild vinter og give lidt blade i det tidlige forår, men de går hurtigt i blomst.
  • Løg til tidlige løg: I oktober kan I sætte vinterstikløg til overvintring. Kan købes hos Solsikken.dk – leveres midt i oktober.
  • Hvidløg, som sættes i oktober.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvilke afgrøder kan jeg så midt i september?