Hvilke arter kommer ind under betegnelsen bladgrøntsager?

Kan i hjælpe mig med at definere hvilke grøntsager ordet »bladgrøntsager« dækker over?

Med venlig hilsen
Tom Mikkelsen, september 2008

Svar

Jeg tror ikke, der er en generel definition af begrebet bladgrønsager. Logisk set burde alle grønsager, som vi spiser de grønne blade af, være med. Men det er de ikke, f.eks. er grønkål og andre bladkål ikke med. Salat kommer man også gerne i sin egen gruppe, men kan også ses taget med til bladgrønsagerne. Og krydderurter kommer heller ikke med, selv om man f.eks. bruger man basilikumblade til pesto.

Bladgrønsager er lidt en restgruppe efter min mening. Den er ikke knyttet til bestemte plantefamilier, men der er mange fra kålfamilien: alle de orientalske bladgrønsager, rucola, namenia, brøndkarse m.fl. Med til bladgrønsager hører også f.eks. vårsalat, spinat, vinterportulak, spinatbede og babyblade af rødbeder. Gruppen kan heller ikke defineres ud fra anvendelsen, da nogle spises rå, andre tilberedte og andre igen både rå og tilberedt, f.eks. spinat.

Du kan se hvilke arter vi har med i vores kategori her på Havenyt, som er en samlekategori for salat og bladgrønsager.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvilke arter kommer ind under betegnelsen bladgrøntsager?