Hvor længe skal friske kidneybønner koge?

Skal friske kidneybønner, som bliver høstet i haven nu, behandles på samme måde som de tørrede, man køber? Altså med udblødning ca. 12 timer og kogning ca. 1 time? Eller kan jeg nøjes med en kortere udblødnings/kogetid?

Med venlig hilsen
Nina Kjældgaard, november 2008

Svar

Jeg har ikke selv prøvet at dyrke kidneybønner, men der må gælde det samme som ved borlottobønner.

Hvis bønnerne er helt tørre i bælgene (som frø) skal de udblødes og koges som dem, man køber. Men friske bønner skal ikke udblødes, inden de kan koges og spises. Hvor lang tid de skal koge, afhænger af, hvor modne de er nået at blive. Borlottobønner høstet friske skal koges ca. 15–30 minutter, alt efter modenhed, og hvor kogte, man ønsker dem. Kogetiden er måske lidt anderledes end for borlottobønner, så prøv dig frem.

Borlottobønner umodne og friske

På billedet her er umodne store borlotto bønnefrø, som kun behøver en kort kogetid, ca. 15–20 min. Foto: Karna Maj

Borlottobønner helt modne, men friske endnu.

På billedet her er modne store borlotto bønnefrø, som er høstet friske, og derfor ikke skal udblødes, men koges ca. en halv time. Foto: Karna Maj

Se mere om umodne bønnefrø i artiklen Spis de store umodne bønnefrø

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor længe skal friske kidneybønner koge?