Er kinesiske hvidløg behandlet med kemikalier?

Er hvidløg fra Kina behandlet med kemikalier osv. Hvordan dyrkes de i Kina?

Med venlig hilsen
Kirsten Flores, november 2008

Svar

Det er et rigtigt godt spørgsmål, som jeg ikke kan svare eksakt på.

Men alle hvidløg kan være dyrket ved hjælp af kemikalier, hvis de er konventionelt dyrkede. Når de kommer fra EU-området, så kender vi de kemikalier, som der kan være tale om. Når produkterne kommer længere væk fra, så stoler vi på at importørerne har styr på produktionsforhold, men det er der nok ikke den store grund til, så vidt jeg kan bedømme. Se bare, hvordan selv ARLA’s mælkeprodukter til spædbørn fra deres kinesiske fabrik var inficeret med et giftigt stof, som aldrig burde have været i fødevarer. I hvert fald skal man vurdere den enkelte importør og overveje, om man tror de har styr på produktionsforhold så langt væk.

Jeg kan kun sige: køb økologiske hvidløg, hvis du vil være sikker på, at der ikke er brugt kemikalier i produktionen. Eller endnu bedre: Dyrk dem i din egen have. Der skal få m² til for at være selvforsynende. Det er en af de afgrøder, som der er god økonomi i at dyrke.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er kinesiske hvidløg behandlet med kemikalier?