Kan hvidløg tåle frost?

Jeg satte mine hvidløg i oktober – men nu er de kommet op, ca. 5 cm. Det var jo ikke just meningen. Jeg har jo læst her på Havenyt, at de bare skal slå rødder i efteråret og så komme op til foråret. Hvad skal jeg gøre nu? Dække med jord eller blade? Eller gør det ikke noget?

Med venlig hilsen
Jane, november 2002

Svar

Det er svært at forudsige, hvordan efteråret vil arte sig. Og derfor også svært at vide, hvornår man skal sætte sine hvidløg for, at de kun udvikler rodsystemet inden vinteren.

Roddannelsen starter, når temperaturen går under 8° C. Rødderne dannes og løgene går i vinterdvale, når temperaturen kommer under 0° C. Man sætter derfor hvidløgene 6–8 uger før første rigtige frost – men det tidspunkt er i Danmark meget svingende fra år til år. I løbet af vinteren sker feddannelsen og hvidløget forbereder sig på forårets vækst. Så snart temperaturen kommer over 0° C begynder hvidløget at vokse og væksten tager rigtig fart, når temperaturen kommer over 5° C. Sådan opfører hvidløg sig i teorien fra efterår til forår.

Nu er der bare det, at temperaturen i Danmark i efteråret bevæger sig op og ned. Og nu synes dine hvidløg, at det er passende at sætte top. Helt galt var det i 2001, som du kan se på billedet nedenfor, hvor efteråret var så varmt, at hvidløgenes toppe blev helt op til 10 cm høje, inden vinteren kom. Sidste år var vinteren ikke så hård, så da overlevede toppene. Bliver vinteren hård, kan toppene dog godt blive ødelagt, men løgene vil normalt sætte ny toppe. På den måde kan hvidløgfeddet have brugt noget af sin energi på at sætte top forgæves, og det kan måske påvirke løgstørrelsen negativt.

Der er ikke så meget, du kan gøre ved det på nuværende tidspunkt. Men det vil være en god ide at give jorden et lag jorddække med løv eller halm, da det beskytter jordstrukturen og giver en bedre jord til løgene at vokse i, når de for alvor skal i gang i foråret. Udækkket jord – specielt lerjord – kan blive ret tilslemmet og kompakt i løbet af en vinter med masser af nedbør. Desuden kan jorddækket – i hvert fald i kortere tid – forhindre at jorden fryser til. Hvis jorden fryser vil hvidløgenes rødder ikke kunne skaffe vand til at erstatte fordampningen fra toppen, som så ødelægges. Så snart vinteren er ovre, fjernes det meste af jorddækket, så jorden kan blive varmet op og løgene kan komme i gang med at gro.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan hvidløg tåle frost?